Terug

2025 wordt het jaar van de interne events

NEXTLIVE neemt het al jaren mee in dé ontwikkelingen van het live communicatie en eventmarketing vak: het enorme belang van events binnen de interne communicatie van bedrijven en organisaties. Die voorspelling wordt bevestigd door het jaarlijkse American Express Global Meetings and Events Forecast: bijna de helft noemt interne events en team events als de nummer 1 qua soorten events in 2025.

Het American Express onderzoek concludeert: "Bedrijven zullen blijven investeren in het persoonlijk samenbrengen van hun medewerkers voor vergaderingen, team meetings eni terne events. Meetingprofessionals verwachten zelfs dat interne bijeenkomsten in 2025 het meest voorkomende type bijeenkomst zullen zijn, hoewel stijgende kosten ertoe kunnen leiden dat bedrijven selectiever worden bij het organiseren van dergelijke evenementen op (hotel)locaties."

Het meeting en events forecast onderzoek vroeg meeting- en eventplanners naar de soorten events die zij in 2025 het meest denken te gaan organiseren:

1. Teammeetings en interne events: 43 procent

2. Productlanceringen: 39 procent

3. Kleine, simpele events en meetings: 37 procent

4. Senior leadership meetings: 36 procent

5. Incentives en special events: 35 procent

5. Customer advisory board: 35 procent Connect

 

Het onderzoek richt zich iets meer op meetings dan events, wat de uitkomst op de vraag hoe zien de interne meetings en events er in 2025 uit:


 

Geen interne communicatie zonder events

Bij interne evenementen dachten we jarenlang aan bedrijfsfeesten, uitjes, teambuilding, heisessies, dinnershows en themafeesten, maar in rap tempo groeide het interne evenement uit tot een uiterst belangrijk en impactvol onderdeel van de interne communicatiestrategie en de HR. Eentje die veel verder gaat dan een leuk moment voor de collega's.

NEXTLIVE zegt hierover: "Kort door de bocht: vroeger sprak je nog een week over het leuke themafeest rondom het jubileum, nu is het een jubileum-jaartraject met diverse events, communicatiemiddelen en -momenten en heldere doelstellingen. Meer dan eens zie je nu rondom bedrijfsfeesten of bedrijfsuitjes complete HR- en communicatie-trajecten. In het voortraject input op halen, daar live iets mee te doen, ze onderdeel laten zijn van het event, de uitdaging, de doelstelling, daar vanuit een strategie toewerken naar het event/live moment en daarna feesten en in het natraject op zowel het feestgevoel als de opgehaalde input voortborduren. Het toevoegen van content, van inhoud, naar doelstellingen toewerken en het echt strategisch inzetten, dat maakt het interne evenement echt niet minder leuk. Leuker zelfs! Dat kan zelfs zo ver gaan dat je aan interne marketing doet en van jouw medewerkers heuse ambassadeurs maakt."

"Daar komt nog eens bij dat mensen steeds meer 'de hang' hebben naar merken, bedrijven en producten die bij hen passen. En ja hoor, salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, ze worden niet minder belangrijk, maar dat gevoel, de connecties het passe bij, dat wordt wel degelijk sterker en doorslaggevender. En hoe laat je dat voelen, beleven? Precies, daar moet je live en events voor inzetten. Daar zit de nieuwe binding, loyaliteit en connectie met jou collega's en toekomstige collega's."

Interne events als de smeerolie van je organisatie

"Samengevat, moet je gewoon concluderen dat in de loop der jaren het interne evenement veel interessanter geworden is. Waarom? Omdat het strategisch ingezet wordt met de doelstelling en een berekening van de impact of het effect! Wat is mijn doelstelling? Wat is mijn probleem of uitdaging of kans? Vinden we de oplossing misschien wel door met collega's in een hackathon event samen te komen? Of is er net een fusie geweest en zorgt het interne evenement voor het vormen van een nieuw team? Interne evenementen zijn van hele leuke momenten doorgegroeid tot een zeer belangrijk onderdeel van interne communicatie.


 



Verder verdiepen in interne evenementen:

Van intern event naar employee engagement

Veel interne evenementen, bedrijfsfeesten of jubileum events, hebben een hoger doel. Employee engagement, of ook wel werknemersbetrokkenheid. Maar hoe komt jouw evenement voor collega’s tot dat hogere doel? In dit artikel nemen de experts van D&B Eventmarketing jou stap voor stap mee. In 8 stappen van intern event naar employee engagement en meld je meteen aan voor de masterclass. (Foto's: awardwinnend evenement Bonusan)

Laat één ding kraakhelder zijn: het interne evenement is nog veel krachtiger dan dat event waar iedereen nog weken over praat en mee bezig is. Het is zelfs nog veel groter dan het interne communicatietraject waar het onderdeel van uitmaakt. En waarbinnen het misschien wel de allerbelangrijkste impact-schakel is. Het interne evenement dat op jouw bordje ligt, draagt namelijk bij aan een groot goed: employee engagement. Wie zich dat beseft, ziet voor altijd door grote kracht van het interne event.

Dit zijn de 8 stappen om van intern evenement naar employee engagement te komen, samengesteld door de experts van D&B Eventmarketing:

  • Kritische intake: blijf de vraag waarom stellen
  • Onderschat het belang van live events niet
  • Betrek collega’s bij het interne evenement
  • Integreer het evenement in een groter communicatieplan
  • Zorg dat jouw evenement ook echt alleen voor jouw organisatie is
  • Verplaats je in jouw interne doelgroep en subdoelgroepen
  • Leg de trots van werknemers bloot
  • Maak de doelstelling van jouw interne event SMART

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL: Van intern evenement naar employee engagement in 8 stappen

 

Interne events; van strategie naar actie tijdens een live evenement

Van strategie naar actie tijdens een live evenement

Onder interne evenementen kunnen verschillende type evenementen vallen, een kick-off of teambuiling evenement, maar ook een verandertraject of jubileum evenement vallen onder de noemer interne events. Hierbij komt het team, of een deel van het team,  van een bedrijf samen. Vaak worden deze evenementen informeel ingestoken maar vervullen naast 'fun' ook een ander doel. Dit kan te maken hebben met het aankondigen van veranderingen, het versterken van het team, het verhelderen van de boodschap die het bedrijf gezamelijk moet uitstralen, kortom niet 'zomaar' een feestje op de vrijdagmiddag. In dit artikel zetten wij een aantal tips op een rij en wij delen een winnende eventcase in de categorie interne evenementen.

  • Maak een compleet communicatietraject
  • Creeër engagement 
  • Zorg voor een verbindend element
  • Maak het laagdrempelig 
     

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL: Interne events: van strategie naar actie tijdens een live evenement

Draai je scherm voor de beste ervaring