Onze arbeidsmarkt bestaat grofweg uit vier generaties: de babyboomers, generatie x, y en z. Binnen die vier generaties is onze wereld in raptempo veranderd. Dat heeft grote gevolgen voor de marketing en comunicatie van merken, organisaties en bedrijven. Om de verschillende doelgroepen te bereiken, moet je de generatiekloof zien en begrijpen. In 4 artikelen kijkt NEXTLIVE hoe je daar jouw marcom-events op aan moet passen. Deel 1: de babyboomers.
De aanleiding voor het NEXTLVIE Generatiekloof-dossier is het bijwonen van zo maar een event voor een specifiek branche. Eén van de topmerken deelde daar haar kennis over ontwikkelingen en innovaties in de branche. Een podium, een zaal met stoelen en kennisdelen. Zonder te placeren verdeelde de zaal zich opvallend: op basis van uiterlijk kon je concluderen dat de '4 generaties' zich van oud naar jong verdeelden. Letterlijk van achter naar voren. Waar op de eerste rijen veel vragen gesteld werden, werd in het midden van de zaal vooral onderling gesproken en achterin de zaal zat The Next Gen op zijn/haar smartphone. Reden genoeg om de generatiekloof bloot te leggen en wat tips te delen.
De 4 generaties
Onze arbeidsmarkt en daarmee indirect ook de markt van consumenten is te verdelen in 4 generaties:
Daarbij is de grote groep Babyboomers nu in raptempo de arbeidsmarkt aan het verlaten en komt de Generatie Z aan de andere kant massaal de arbeidsmarkt binnenstormen, op geheel eigen wijze. Omdat in no time onze hele wereld aan de hand van smartphones, digitalisering en andere sterk opkomende innovaties verandert, geldt voor marketing, communicatie en met name de live events: verschillende doelgroepen, verschillende aanpak. Hoe overbrug je de onzichtbare generatiekloof?
In 4 artikelen neemt NEXTLIVE je, gebaseerd op vele artikelen en onderzoeken, mee in de verschillende generaties, hun voorkeuren en afkeer en hoe je dat vertaalt naar jouw marcom-events. Deel 1 De Babyboomers.
Wie zijn ze?
Babyboomers zijn grofweg geboren tussen 1946 en 1964. Ze zijn de generatie die na de Tweede Wereldoorlog is geboren en opgegroeid in een tijd van grote verandering en economische groei. Ze zijn traditioneel, loyaal en waardevast.
Marketing tips:
Door deze tips te volgen, kun je je marketing en communicatie effectiever richten op babyboomers en je evenementen aantrekkelijker maken voor deze belangrijke doelgroep.
Fictieve eventcase: babyboomer-concept
We hebben voor de Babyboomer-doelgroep een fictie eventconcept uitgeschreven. Wil je deze inzien?
>> Download de PDF dan hier
Lees ook de andere artikelen in het dossier De grote marketing- en communicatiekloof: