Terug

Live communicatie en experience marketing gaan geleidelijk digitaliseren

Dat alle digitale mogelijkheden en innovaties live events kunnen versterken, dat is kraakhelder. Toch, wie een deepdive doet en het gebaande pad van marcom-events kent, zal niet verbaasd zijn dat de digitalisering na corona een veel geleidelijker route heeft gevonden dan dat we allemaal dachten...

Het onderzoek uitgevoerd onder leiding van TNO, Toekomstverkenning Evenementenbranche, waarvoor onder meer 20 eventexperts werden geinterviewd, komt met een aantal interessante conclusies en aanbevelingen. Daarbij schetst het onderzoek eerste de breedte van de Nederlandse eventbranche, maar wordt vooral gekeken naar de digitale oplosisngen en vernieuwingen in onze branche.

Bij zakelijke evenementen wordt daarbij het voorbeeld aangehaald van een conferentie en hoe deze er in 2030 uit zal zien:

Zakelijke conferentie in 2030

  • Innovatie: medium
  • Prijs: medium / hoog
  • Beoogd doel: verbinden, effectiviteit, informatief
  • Beoogd effect op bezoekers: Dat nuttig en interessant
     
  • Typering productie: Het event levert de deelnemers het optimale rendement voor de geinvesteerde tijd. Dwz persoonlijk contact met de meest relevante personen en de informatie krijgen die nieuw en relevant voor je zijn. Vooraanstaande personen met drukke agenda kunnen toch levensecht aanwezig zijn. Online deelname is optioneel mogelijk.
     
  • Voornaamste vernieuwing: Automatisering van customer services, AR-live deelname sprekers, personalised online streaming
     
  • Ondersteunende vernieuwing: Automatisering van fysieke diensten

 

Enkele conclusies uit het onderzoek naar digitale oplossingen voor de eventbranche:

  • Evenementen zullen zich blijven vernieuwen. Digitale innovaties zullen gebruikt worden zodra deze bedrijfseconomische voordelen bieden
     
  • In de periode tot aan 2030 zullen digitale oplossingen geleidelijk worden opgepakt. Eenvoudige oplossingen eerst, deze zullen zich doorontwikkelen en dus is een duidelijk eindbeeld niet te voorspellen
     
  • Er zijn 9 clusters van digitale oplossingen beschreven. Binnen deze categorieen zijn er in de meeste gevallen veel varianten en implementaties mogelijk

 

(bron: TNO)

TNO heeft tot slot een viertal aanbevelingen geformuleerd om het innovatievermogen en de innovatiesnelheid van de evenementenbranche te vergroten:

  • De evenementenbranche heeft er baat bij om met één stem te reageren op invloedrijke overheidsvoornemens of -beslissingen en proactief te communiceren over behoeftes van de branche
     
  • Samenwerking kan verder worden gestimuleerd door een digitaal samenwerkingsplatform op te zetten
     
  • De branche heeft baat bij een op te richten centraal data expertise team waar alle leden toegang toe hebben voor advies en praktische invulling
     
  • De branche heeft er baat bij om collectief ruimte te creëren voor langere-termijn planning
Draai je scherm voor de beste ervaring